COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI PRIVIND DECIZIA DE CUMPĂRARE A ULTRABOOK-URILOR

By anonim - iunie 14, 2014










COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI PRIVIND
DECIZIA DE CUMPĂRARE A ULTRAB
COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI PRIVIND
DECIZIA DE CUMPĂRARE A ULTRABOOK-URILOR
Studiu de caz: Ultrabook Samsung Seria 9

1.      Samsung Electronic

Samsung Electronics este o companiei multinaţională din Coreea de Sud înfiinţată în 1969, producătoare de produse electronice şi de IT.
Compania este unul dintre cei mai mari producători de baterii lithium-ion, semiconductori (locul 2 în lume după compania Intel[1]), chips-uri, memorii flash, hard disk-uri, ecrane LCD, aparate video şi telefoane mobile.[2]
Din anul 2012 potrivit unui raport al firmei de cercetare IDC, Samsung Electronics este cel mai mare vânzător de smartphone-uri. În anul 2013, compania a vândut 313,9 milioane de astfel de dispozitive, având o cotă de piaţă de 31.3%, faţă de competitorul său direct Apple care are o cota de piaţă de 15.3%.[3]

2.      Ultrabook-ul Samsung Seria 9

O dată cu extinderea utilizării calculatoarelor personale, a apărut nevoie de portabilitate a acestora. Primele laptopuri au apărut în anii `80 fiind populare în rândul oamenilor de afaceri.
Marea problemă la acea vreme era că prin reducerea inevitabilă a dimensiunilor, se limita performanţele produselor. Această problemă a fost rezolvată o dată cu avansul tehnologic, laptopurile reuşind să rivalizeze cu desktop-urile în performanţe. Iar din anul 2008, vânzările de laptop-uri le-au depăşit pe cele de desktop-uri.[4]
            Dacă până nu de mult, oamenii trebuiau să aleagă la un laptop între performanţă sau portabilitate, acest lucru nu mai este necesar deoarece se găsesc pe piaţă modele care să satisfacă ambele cerinţe.
            Primul laptop ultraportabil a fost lansat de compania Apple în anul 2008 şi anume MacBook Air care avea o grosime de 1.93 cm în punctul cel mai gros şi doar 0.4 cm în punctul cel mai subţire şi cu o greutate de 1.36 kg.[5]
            Din acest moment, a început o luptă între producătorii de laptopuri să ofere cel mai performant dar totodată şi cel mai portabil laptop. În această luptă a intrat şi Samsung Electronics.
            Popularitatea laptopurilor ultraportabile a crescut o dată cu lansarea pe piaţă a plaformelor Ultrabook Intel. Pe aceste tipuri de plaforme şi-a creat şi Samsung laptopurile ultraportabile.
            Ultimul ultrabook lansat de cei de la Samsung din seria 9 este Samsung ATIV Book 9 Plus lansat în august 2013.
2.1  Specificaţii tehnice ale Samsung ATIV Book 9 Plus

Samsung a lansat în cadrul evenimentului Premiere 2013 cel mai nou Ultrabook din Seria 9 şi anume Samsung ATIV Book 9 Plus. Acest ultrabook are o grosime de 13,6 milimetri şi o greutate de 1,39 kilograme folosind un ecran tactil Quad-HD cu diagonala de 13,3" şi o rezoluţie de 3200 x 1800 pixeli ce foloseşte tehnologia SuperBright. Acest ecran are o rezoluţie de 2.8 mai mare decât un ecran Full-Hd şi generează o imagine cu culori mai realiste. Bazat pe procesoare Intel Core i5 de 1.6 GHz sau Intel Core i7 de 1.8 GHz din generaţia a 4-a Haswell, ATIV Book 9 Plus va putea folosi o memorie RAM cu o capacitate de până la 8 GB şi stocare internă SSD de 256 GB. Bateria de 55Wh a lui ATIV Book 9 Plus va oferi o autonomie de 12 ore. Acest pachet atractiv este ambalat într-o carcasă fabricată din aluminiu.
Samsung ATIV Book 9 Plus versiunea i7 de 1.8 GHZ are următoarele specificaţii tehnice:

Performaţă

Procesor
1.8 GHz Intel Core i7-4500U Dual-Core Haswell
Cache
L3: 4MB
Memorie RAM
8 GB
Placă grafică integrată
Intel HD Graphics 4400L3: 4MB
Display

Tipul
Touchscreen LED
Dimensiunea
13.3"
Format display
Quad-HD+
Rezoluţie
3200x1800
Luminozitate
350cd/m2 (tehnologia SuperBright)
Memorie

Hard-disk
256 GB
Tipul
SSD
Porturi

USB
2xUSB 3.0
HDMI
1x Micro-HDMI
VGA
1x Mini-VGA
Audio
1x port Jack (căşti/microfon)
Flash Media
1x SD
1x SDHC
1x SDXC
Comunicaţii

Reţea
10/100/1000Mbps Gigabit Ethernet (RJ-45) via included cable
Wi-fi
802.11a/b/g/n
Bluetooth
Bluetooth 4.0
Camera Web
HD de 720p
General

Sistem de operare
Windows 8.1
Securitate
BIOS Booting, HDD User Password Protection, Kensington Lock Slot
Baterie
4-Cell Lithium-Polymer (7300mAh)
Audio
Difuzoare stereo (2 W x 2) SoundAlive™
Microfon intern digital cu arie de acoperire dublă
Tastatură
Tastatură tip Island (Tastatură cu iluminare de fundal)
Senzor de lumină ambientală
Da
Carcasa
Aluminiu
Culoare
Negru cenuşiu mineral
Greutate
1,39 kg (3,06 lb)
Dimensiune
319,6 x 222,9 x 13,6 mm (12,58 x 8,78 x 0,54 inchi)
Programe preinstalate
Samsung SideSync
Samsung HomeSync Lite
S Player+
S PhotoStudio
Microsoft Office versiune de încercare
Setări
Centru de asistenţă
Actualizare software
Recuperare
Norton Internet Security (versiune de încercare de 60 de zile)
Tabelul nr. 1 Specificaţii tehnice ale Samsung ATIV Book 9 Plus[6]

2.2  Principalii competitori al ultrabook-ului Samsung ATIV Book 9 Plus versiunea i7

Principalii competitori al ultrabook-ului Samsung ATIV Book 9 Plus versiunea i7 sunt: Lenovo Yoga 2 Pro, Asus Zenbook UX301, Sony Vaio Pro 13, MacBook Air 2013 şi Acer Aspire S7.


Samsung ATIV Book 9 Plus i7
Lenovo Yoga 2 Pro
Asus Zenbook UX301
Sony Vaio Pro 13
Acer Aspire S7
MacBook Air 2013
Procesor
1.8 GHZ Intel Core i7
1.8 GHz
Intel Core i7
1.8 GHz
Intel Core i7
1.8 GHz
Intel Core i7
1.8 GHz
Intel Core i7
1.7 GHz
Intel Core i7
Memeorie RAM
8 GB
8 GB
8 GB
8 GB
8 GB
8 GB
Hard-disk (SSD)
512 GB
512 GB
512 GB
512 GB
256 GB
512 GB
Tip display
Touchscreen
Touchscreen
Touchscreen
Touchscreen
Touchscreen
LED
Dimensiune display
13.3"
13.3"
13.3"
13.3"
13.3"
13.3"
Rezoluţie display
3200x1800
3200x1800
2560x1440
1920x1080
1920 x 1080
1440×900
Dimensiune
319,6 x 222,9 x 13,6 mm
329.94 x 219.9 x 15.49 mm
325.12 x 223.52 x 15.23 mm
322.072 x 215.9 x 17.27 mm
322.58 x 223.52 x 12.9 mm
325 × 227 × 17 mm
Greutate
1,39 kg
1,39 kg
1,18 kg
1.06 kg
1.3 kg
1.35 kg
Baterie
4-Cell Lithium-Polymer (7300mAh)
4-Cell Lithium-Polymer
6-Cell Lithium-Polymer
4-Cell Lithium-Polymer (4740mAh)
4-Cell Lithium-Polymer (6280 mAh)
Lithium-Polymer (7150 mAh)
Autonomie baterie
12 ore
9 ore
8 ore
6.5 ore
8 ore
12 ore
Carcasa
Aluminiu
Plastic
Aluminiu
Fibra de carbon
Aluminiu
Aluminiu
Preţ[7]
1799$
1749$
1799$
2299.99 $
1649 $
1849$
Tabelul nr. 2 Comparaţie între Samsung ATIV Book 9 Plus şi principalii competitori[8]
           
Aşa cum reiese din tabelul de mai sus, Ultrabook-ul Samsung ATIV Book 9 Plus versiunea i7 este cel mai performant ultrabook care se găseşte pe piaţă. Pe lângă faptul ca este cel mai performant este unul dintre cele mai subţiri, fiind devansat doar de Acer Aspire S7 care este mai subţire cu 0.07 mm.
Ultrabook-ul Samsung deţine una dintre bateriile cu cea mai mare autonomie, doar compania Apple a putut realiza o baterie care să rivalizeze bateria utilizată de Samsung. Datorită bateriei performante din păcate ultrabook-ul Samsung este cel mai greu ultrabook dintre cele comparate, dar diferenţa este nesemnificativă.
Din punct de vedere al preţului de vânzare, Samsung are cel mai bun raport performanţă-preţ.

3.      Comportamentul consumatorului privind decizia de cumpărare a ultrabook-urilor

3.1  Obiectivul cercetării

Obiectivul cercetării este de a identifica care sunt principalele criterii de alegere a unui laptop.

3.2  Ipotezele cercetării

Ipoteza 1: Consumatorii ţin cont în principal de specificaţiile tehnice atunci când aleg un laptop
Ipoteza 2: Consumatorii preferă laptopuri uşoare
Ipoteza 3: Designul este unul dintre criteriile cele mai importante la alegerea unui laptop
Ipoteza 4: Autonomia bateriei se află în top 3 criterii în alegerea unui laptop

3.3  Definirea colectivităţii cercetate şi a unităţii de sondaj


Colectivitatea cercetată este reprezentată de utilizatorii de laptop-uri şi cei care intenţionează să achiziţioneze unul.
Unitatea de sondaj este reprezentată de persoana care utilizează un laptop sau care intenţionează să îşi achiziţioneze unul.

3.4  Stabilirea coordonatelor spaţiale, temporale şi modale ale cercetării

Realizarea cercetării s-a desfăşurat pe parcursul a 10 zile , începând cu data de 23 aprilie 2014. Echipa care a realizat acest proiect este formată din xxxxx. Elaborarea chestionarului a fost efectuată de către xxxxxxx, ulterior ceilalţi colegi de proiect au venit propuneri de îmbunătăţire. Apoi a urmat o cercetare pilot pentru a testa calitatea chestionarului. Chestionarul pilot a fost transmis altor colegi neimplicaţi în proiect pentru a vedea dacă întrebările sunt clare, concise şi variantele de răspuns sunt suficiente.
Chestionarul a fost publicat pe site-ul www.isondaje.ro şi distribuit pe reţelele de socializare. Durata medie de completarea a unui chestionar a fost de aproximativ 2 minute.

3.5  Chestionarul

Noi am ales metoda sondajului ca tehnică de obţinere a datelor primare. Am utilizat un sondaj structurat şi nedeghizat. Scopul cercetării şi durata de completare fiind prezetate la începutul chestionarului.
Chestionarul realizat conţine un număr de 10 întrebări (3 de identificare şi anume ocupaţia, sexul şi vârsta). Am decis să concepem un chestionar scurt pentru a creşte numărul chestionarelor completate şi pentru a obţine răspunsuri cât mai sincere.
În continuare sunt prezentate întrebările ce au fost incluse în chestionarul publicat pe site-ul www.isondaje.ro:
1. Care este ocupaţia dumnevoastră prezentă?
a)      student
b)      angajat
c)      antreprenor
d)     şomer
e)      fără ocupaţie
2. Sunteţi posesorul unui laptop sau intenţionaţi să achiziţionaţi unul în următoarele 6 luni?
a)      Da
b)      Nu (mergi la întrebarea numărul: 8)
3. Care sunt criteriile de care ţineţi cont atunci când achiziţionaţi/aţi achiziţionat un laptop? (mai multe răspunsuri posibile)
a)      specificaţiile tehnice
b)      brandul
c)      preţ
d)     să fie uşor
e)      autonomia bateriei
f)       design
g)      dimensiunea laptopului
h)      testele de benchmark (teste comparative între produse)
i)        review-uri
j)        reclame
k)      Altele
4. Care sunt specificaţiile tehnice pe care le urmăriţi atunci când achiziţionaţi/aţi achiziţionat un laptop? (mai multe răspunsuri posibile)
a)      procesorul
b)      placa video
c)      memoria internă RAM
d)     capacitatea de stocare (HDD sau SDD)
e)      rezoluţia ecranului
f)       porturile de conectivitate
g)      Altele
5. Care este greutatea ideală a unui laptop în opinia dumnevoastră?
a)      sub 1.5 kg
b)      între 1.5-2 kg
c)      peste 2 kg
6. Câte ore aţi dori să vă ţină bateria unui laptop?
a)      mai puţin de 4 ore
b)      între 4-6 ore
c)      între 6-8 ore
d)     între 8-10 ore
e)      peste 10 ore
7. Care este în opinia dumnevoastră cel mai bun producător din lista următoare?
a)      Acer
b)      Apple
c)      Asus
d)     Lenovo
e)      Samsung
f)       Sony
8. Ce părere aveţi despre design-ul acestui laptop?
img/ro/user_q7/317607629.jpg
a)      atractiv
b)      neutru
c)      deloc atractiv
9. Participarea dumneavoastră la sondaj m-a ajutat să colectez date importante pentru cercetarea pe care o efectuez. Vă mulțumesc pentru răspunsuri!

3.6  Interpretarea rezultatelor
Chestionarul a fost publicat pe site-ul www.isondaje.ro şi distribuit pe reţelele de socializare. Deşi chestionarul a fost distribuit şi promovat pe diferite reţele de socializare, s-a observat o receptivitate scăzută, numărul total de respondenţi fiind 96, dintre care 84 sunt femei şi 12 bărbaţi.
În continuare este prezentată interpretarea rezultatelor chestionarului.
Din răspunsurile de la întrebarea numărul 1 „ Care este ocupaţia dumneavoastră prezentă?” rezultă că cei mai mulţi dintre respondenţi sunt studenţi ( 57), urmaţi de persoanele angajate (36), iar 3 respondenți au declarat că sunt şomeri.
1..bmp
La întrebarea numărul 2 „Sunteţi posesorul unui laptop sau intenţionaţi să achiziţionaţi unul în următoarele 6 luni?” 90 dintre respondenţi au răspuns afirmativ şi numai 6 au dat un răspuns negativ.
intre 2.bmp
Printre criteriile cele mai importante, prezentate la întrebarea numărul 3 „Care sunt criteriile de care ţineţi cont atunci când achiziţionaţi/ aţi achiziţionat un laptop?” se numără (în ordinea importanţei): specificaţiile tehnice, preţul, autonomia bateriei, brandul, greutatea, review-urile altor consumatori, design-ul şi dimensiunea laptopului, testele de benchmark şi reclamele folosite în campaniil de marketing.
3..bmp

În ceea ce priveşte specificaţiile tehnice la care se face referire la întrebarea numărul 4 „ Care sunt specificaţiile tehnice pe care le urmăriţi atunci când achiziţionaţi/ aţi achiziţionat un laptop?”, respondenţii au considerat ca fiind importante următoarele: procesorul şi memoria internă (24%), capacitatea de stocare (18), placa video (15,3%), rezoluţia ecranului şi porturile de conectivitate (9%).
intre.4.bmp
În ceea ce priveşte autonomia bateriei laptopului, 43% dintre respondenţi îşi doresc un laptop a cărui baterie să ţină peste 10 ore, 23% dintre respondenţi au ales intervalul 4-6 ore, 20% dintre respondenţi au ales intervalul 6-8 ore şi 14% dintre cei care au răspuns au ales intervalul 8-10 ore. Nici un respondent nu a optat pentru varianta „mai puţin de 4 ore”.

intre.5.bmp

Cei mai mulţi dintre respondeţi (48) au ales/vor alege un laptop cu o greutate cuprinsă între  1.5kg şi 2 kg, iar restul (33) au optat pentru varianta sub 1,5 kg.

6.bmp
În ceea ce priveşte ierarhia producătorilor de laptop-uri, cei care au răspuns la chestionar au oferit cele mai multe voturi companiilor Asus şi Apple (36,7%), locul secund fiind ocupat de Samsung ( 13,3%), iar pe locul 3 s-au situat Lenovo şi Sony (6,7%).
intreb.7.bmp
La întrebarea legata de design-ul laptop-ului 75% dintre respondenţi au considerat laptop-ul Ultrabook Samsung Seria 9 ca având un design atractiv (72 persoane), în timp ce restul de 25% (24 persoane) au fost de părere că design-ul este unul neutru.

8.bmp
3.7  Propuneri privind promovarea Ultrabook-ului Samsung ATIV Book 9 Plus i7 plus analiza SWOT

Promovarea Ultrabook-ului Samsung ATIV Book 9 Plus i7
Pe site ul propriu
http://www.samsung.com
Pe  alte site uri
http://www.gadget.ro
Recleme tv, în ziare, reviste


Concluzii
Din realizarea sondajului si interpretarea acestuia cu privire la comportamentul decizional asupra achizitionarii laptopului Ultrabook Samsung Seria 9 s-au evidentiat anumiti factori si un oarecare tipar care va fi descris ulterior.
Principalii factori care influenteaza comportamentul de cumparare a unui astfel de produs sunt factorii sociali, in primul rand prin apartenenta la un cadru social marcat de evolutia informatica.
            De asemenea, varsta este un alt factor care determina nevoia de cumparare a unui astfel de dispozitiv. Din răspunsurile de la întrebarea numărul 1 „ Care este ocupaţia dumneavoastră prezentă?” rezultă că cei mai mulţi dintre respondenţi sunt studenţi (57), urmaţi de persoanele angajate (36), iar 3 respondenti au declarat că sunt şomeri, ceea ce incadreaza potentialii cumparatori intr-un interval de varsta cuprins intre 19 si 30 de ani. Acest lucru  poate insemna si ca puterea lor de cumparare, a studentilor este scazuta, pretul fiind comparat cu cel al unui laptop obisnuit, cu performante asemanatoare sau apartinand unui brand nu foarte cunoscut.
La întrebarea numărul 2 „Sunteţi posesorul unui laptop sau intenţionaţi să achiziţionaţi unul în următoarele 6 luni?”,  95% din respondeti au afirmat ca detin sau intentioneaza sa achizitioneze un laptop in urmatoarele 6 luni indica faptul ca exista o cerere de oferta pentru produs dar raportul calitate-pret isi va pune amprenta asupra achizitionarii ultrabook-ului Samsung seria 9.
Pentru ca potentialul consumator sa-si procure un anumit produs sau serviciu,el va  trece printr-un proces de luare a deciziei structurat pe urmatoarele 5 etape :
- identificarea problemei
-informarea
-evaluarea alternativelor
-luarea deciziei de cumparare
-comportamentul dupa cumparare.
Procesul de cumparare debuteaza cu mult inaintea momentului efectiv al cumpararii si ca are urmari si dupa consumarea sa. Procesul de cumparare incepe cu momentul in care consumatorul identifica o problema sau o nevoie. El devine constient de diferenta existenta intre starea reala in care se afla si starea in care doreste sa se afle.
Sigur ca nevoia achizitionarii unui laptop poate sa vina fie din dorinta de a simplifica lucrurile cotidiene,si a-ti satisface numite nevoi (in cazul in care nu a mai avut laptop ,iar aici pretentiile privind performantele laptopului nu sunt asa de mari), fie din dorinta de imbunatatire a performantelor laptopului pentru crearea posibilitatii de  rulare a unor programe cat mai performante.
In cazul laptopurilor, nevoia este declansata de mediul de viata si necesitatea de a fi aproape in permanenta in contact cu lumea informaticii. Un consumator caruia i s-a declansat interesul, va fi tentat sa caute informatii suplimentare. Un element de maxima importanta il constituie sursele de informare spre care se va orienta consumatorul si influenta pe care o va avea fiecare din acestea asupra deciziei de cumparare.
Sursele de informare sunt : - surse personale (familie, prieteni, vecini, cunostinte);
surse comerciale (reclame, personal de vanzare, distribuitori, ambalaje, expozitii);
surse publice (mass-media, organizatii ale consumatorilor);
surse experimentale directe (examinarea, folosirea produsului).
Numarul si puterea de influenta a acestor surse de informare variaza in functie de categoria de produse si de trasaturile personale ale cumparatorului. In general, consumatorul primeste cea mai mare parte a informatiilor referitoare la un produs din surse comerciale. Cele mai eficiente informatii provin din sursele personale. Cele comerciale au rolul de a informa, pe cand cele personale indeplinesc functiile de legitimare si de evaluare.
Prin culegerea informatiilor, consumatorul ia cunostinta despre marcile concurente si despre caracteristicile acestora. In cazul produsului prezentat, cei mai importanti factori de decizie sunt functionalitatea produsului si pretul si de asemenea varietatea de produse existente pe piata. Printre criteriile cele mai importante, prezentate la întrebarea numărul 3 „Care sunt criteriile de care ţineţi cont atunci când achiziţionaţi/ aţi achiziţionat un laptop?” se numără (în ordinea importanţei): specificaţiile tehnice, preţul, autonomia bateriei, brandul, greutatea, review-urile altor consumatori, design-ul şi dimensiunea laptopului, testele de benchmark şi reclamele folosite în campaniile de marketing.
In etapa de evaluare, consumatorul isi formeaza preferinta pentru o marca din setul de selectie. De asemenea, el poate avea intentia de a cumpara produsul asupra caruia s-a oprit. Totusi, exista doi factori care pot actiona in perioada dintre aparitia intentiei de cumparare si luarea deciziei de cumparare. Intentia de cumparare poate fi influentata si de anumite situatii neprevazute. Consumatorul isi formeaza aceasta intentie tinand cont de factori ca : venitul anticipat al familiei, pretul si avantajele asteptate de la produs. Pentru aplicarea practica a intentiei de cumparare, un consumator poate lua cinci tipuri de decizii de cumparare secundare : o decizie asupra vanzatorului, o decizie asupra marcii, o decizie asupra cantitatii, o decizie asupra momentului cumpararii si o decizie asupra metodei de plata.
Performantele produsului trebuie sa impresioneze in principiu la viteza cu care se proceseaza informatiile,fidelitatea grafica ,si capacitatea de stocare a informatiilor,in consecinta atentia consumatorului s-a indreptat spre marca Asus si Apple, cei care au răspuns la chestionar au oferit cele mai multe voturi companiilor Asus şi Apple (36,7%), locul secund fiind ocupat de Samsung ( 13,3%), iar pe locul 3 s-au situat Lenovo şi Sony (6,7%) si   a caror  performante sunt in acord cu exigentele lui, respondenţii au considerat ca fiind importante următoarele: procesorul şi memoria internă (24%), capacitatea de stocare (18), placa video (15,3%), rezoluţia ecranului şi porturile de conectivitate (9%).
În ceea ce priveşte autonomia bateriei laptopului, 43% dintre respondenţi îşi doresc un laptop a cărui baterie să ţină peste 10 ore, 23% dintre respondenţi au ales intervalul 4-6 ore, 20% dintre respondenţi au ales intervalul 6-8 ore şi 14% dintre cei care au răspuns au ales intervalul 8-10 ore. Nici un respondent nu a optat pentru varianta „mai puţin de 4 ore”.
            Cea mai mare parte a aspectelor privind comportamentul consumatorului menţionate anterior ţin de o viziune „clasică”. Transformările profunde pe care le-au cunoscut pieţele, consumatorii şi teoriile de marketing şi publicitate au determinat apariţia de noi abordări şi teorii privind comportamentul consumatorilor.
            În ceea ce priveşte oferirea de satisfacţii imediate este interesant de remarcat faptul că deşi consumatorii au mult mai multe oportunităţi de a cumpăra decât înainte, totuşi sentimentul de satisfacţie nu a crescut corespunzător. Acest lucru se datorează în principal faptului că consumatorii moderni trăiesc într-o permanentă stare de aşteptare a unui „produs mai bun”, sau „mai nou”, sau „singurul” produs care le este promis de către fiecare alt producător în felul lui.           Aceasta conduce la situaţia în care consumatorii îşi doresc mereu mai mult şi mai bun şi nu sunt astfel niciodată mulţumiţi sau satisfăcuţi, efectul pozitiv determinat de actul de cumpărare în sine fiind doar unul temporar.




[1]http://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Top_20_Semiconductor_Market_Share_Ranking_Year_by_Year#Ranking_for_year_2013
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung
[3] http://voceabasarabiei.net/index.php/it-stiinta/16622-samsung-locul-1-in-2013-anul-in-care-s-au-livrat-1-miliard-de-smartphone-uri-cele-mai-cautate-telefoane
[4] http://www.wall-street.ro/articol/IT-C-Tehnologie/56338/Premiera-in-industria-IT-Vanzarile-de-laptop-uri-le-au-depasit-pe-cele-de-desktop-uri.html
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Air
[6] Realizat de autori
[7] Preţurile sunt preluate de pe site-urile producătorilor
[8] Realizat de autori

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarii