Treceți la conținutul principal

Lectia de istorie - Babilonia


Babilonia

Babilonul (din semiticul Bab ilani - Poarta Zeilor) este unul dintre cele mai importante oraşe ale lumii antice. Desi a aparut mai tarziu decat Sumerul si Akkad-ul , s-a facut

Babilonul a luat fiinţă în a doua jumătate a mileniului 3 î.e.n. pe malul Eufratului, în Mesopotamia centrală. Profitând de o poziţie geografică favorabilă, la intersecţia unor importante drumuri comerciale, va cunoaşte sub prima dinastie amorită (1894-1595 î.e.n) o ascensiune politică. Babilonul a dominat Mesopotamia întreagă în cursul domniei regelui Hammurabi (1792-1750 sau 1730-1685 î.e.n.) şi după prăbuşirea statului asirian, în epoca lui Nabucodonosor al II-lea (604-562 î.e.n.). În epoca domniei lui Hammurabi, rege al Babilonului, s-a elaborat o culegere de legi, păstrată într-o lungă inscripţie redactată cu litere cuneiforme şi cunoscută ca şi Codul lui Hammurabi. Scrierea este alcătuită din trei părţi: un prolog, o grupare de 280 de articole şi un epilog. Codul lui Hammurabi a fost descoperit de arheologul J.de Morgan, în apropierea localităţii Susa, în 1902.

Perioada asiriană
Războiul dintre Asiria şi Babilon a condus la rivalitatea dominării Mesopotamiei. În cele din urmă,în anul 729 î.Hr., Babilonul este cucerit de asirieni şi distrus în 689 î.Hr.. După prăbuşirea Imperiulu asrian, Babilonul este reconstruit.

Noul imperiu babilonian
Un nou rege chaldeu a fost încoronat ca rege al Babilonului-acesta se numea Nabucodonosor care a renăscut Babilonul. A reconstruit regatul Babilon, devenind un mare imperiu prin cuceririle teritoriale: Asiria, Siria, Fenicia şi Iudeea.
În anul 587 î.Hr., Nabucodonosor al II-lea, a reprimat revolta iudeilor coduşi de Zedechia, a dărâmat Ierusalimul, iar pe locuitori i-a dus în aşa-numita "robie", însă dominaţia Babilonului a durat numai o jumătate de secol: "Au dărâmat zidurile Ierusalimului, au pus foc tuturor caselor lui şi au nimicit toate lucrurile scumpe. Pe cei care au scăpat de sabie, Nebucadneţar i-a dus prinşi la Babilon. Ei au fost supuşi, lui şi fiilor lui, până la stăpânirea împărăţiei Perşilor", (II Cronici XXXVI, 19-20).


Fiul lui Nabopolasar, Nabucodonosor aI II-Iea (605-562 I.e.n.), a fost unul din marii cuceritori ai istoriei, care a intemeiat un imperiu -aI doilea Imperiu Babilonian sau ImperiuI Neo-Babilonian care se intindea de la CanaluI Suez pana In Iran. El a cucerit Siria si Palestina aflate sub Dominatia Egiptului si a invins in acelasi timp regatuI izraelit Iudeea, distrugand IerusalimuI. Asemenea inaintasilor sai asirieni, Nabucodonosor aI II-Iea a infrant
spirituI ostiI aI popoarelor printr-o politica de deportari; fiind descrisa In Biblie, cea mai cunoscuta dintre acestea este "exiluI babiIonian" aI evreilor.
Sub domnia Iui Nabucodonosor BabilonuI a atins culmea gIoriei. Arheologii au descoperit ramasite din Gradinile Suspendate si maretuI templu care a dat nastere Iegendei biblice a Tumului Babel.In aceI timp BabilonuI a fost aproape ceI mai mare oras din Iume, si timp de mai multe secole oamenii au continuat sa il admire. Pe Ianga pastrarea culturii sumeriene, babilonienii au facut si progrese si in matematica si astronomie care au fost transmise grecilor si, prin acestia, lumii moderne; sistemul lor sexagesimal (bazat pe 60 de unitati) se regaseste azi in cele 60 de secunde al unui minut, in cele 60 de minute al unei ore si in cele 360 de grade In care se imparte cercul. Al doilea Imperiu Babilonian si-a gasit sfarsitul brusc in 539 1.e.n., cand orasul a ajuns sub dominatia persilor condusi de Cirus al lI-lea cel Mare;conform legendei, Cirus a reusit sa patrunda in oras deviind cursul raului Eufrat, care in acel timp trecea prin Babilon, si inaintand pe albia raului. Caderea Babilonului a pus capat rolului Mesopotarniei de centru al unor mari imperii. Ca si capitala provinciala in Imperiul Persan,Babilonul a ramas una din cele sapte Minuni ale lumii si Alexandru cel Mare a vrut sa-l transforme In capitala impreiului sau, dar a murit inainte de a-si putea stabiliza imperiul. Succesorii sai din Oreintul Mijlociu, seleucizii, si-au construit capitala pe raul Tigru, si in cele din urma Babilonul a decazut.


Cucerirea Babilonului de către perşi
Potrivit Bibliei, prorocul Daniel i-ar fi prezis în visul nepotului lui Nabucodonosor sau într-o minune a lui Dumnezeu, decăderea Imperiului Babilonian. În cele din urmă, după moartea lui Nabucodonosor, a urmat la tron regele Belşaţar. Perşii şi mezii au atacat Babilonul şi l-au cucerit, iar pe regele Belşaţar l-au ucis, în 539 î.Hr..

Imagini:
Planul Babilon
Turnul Babel (Turnul lui Marduk)


Gradinele suspendate


Imperiul intemeiat de Nabucodonosor
al II-lea a dat Babilonu!ui contolul principa!e!or
cai de comert.

Nabucodonosor a făcut Babilonul unul dintre cele mai bogate oraşe din lume. Principala intrare în oraş era poarta zeiţei Ishtar, era acoperită cu ceramică smălţuită de culoare albastră. Urmează Grădinile Suspendate, pline cu arbori şi plante din Persia. Urmează Turnul lui Marduk, înalt de 91 metri (probabil Turnul Babel).

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Stabilirea necesarului de personal + organigramă

Stabilirea necesarului de personal - Hotel Bell ***   1. Scurta descriere a Hotelului Bell  Hotelul Bell *** este situat pe marginea lacului din Poiana Brasov. In prezent hotelul dispune de treizeci de camere din care: • 7 camere single (60mp) • 20 camere duble (100mp) (12 camere cu pat matrimonial) • 3 apartamente (120 mp)  Toate camerele sunt dotate cu băi proprii, tv, internet wi-fi, aer condiţionat şi minibar. Hotelul mai dispune şi de o sală de conferinţe cu o capacitate de 70 de locuri. Restaurantul hotelului dispune de o capacitate de 100 de locuri şi oferă posibilităţi de amenajare pentru servirea mesei, pentru spectacole şi alte evenimente festive.  2. Stabilirea necesarului de personal  Hotelul Bell este condus de un manager general care are în subordinea sa 4 departamente:  • Departamentul economic – se ocupă de partea economico-finaciara a hotelului şi a restaurantului.  • Departamentul cazare- se ocupă cu administrarea hotelului (recepţie, c

Perioada interbelica(literatura romana) - studiu de caz clasa a XI -a .

Perioada interbelica (literatura romana) - studiu de caz clasa a XI -a . Studiu de caz - Perioada interbelica Perioada interbelica a avut un rol important pentru literatura deoarece a contribuit la dezvoltarea, si in acelasi timp la modernizarea ei. In aceasta perioada au aparut numeroase reviste si tendinte in evolutia literaturii : Perioada dintre cele doua razboaie mondiale cuprinde anii 1918-1944. Aceasta se caracterizeaza pe plan european prin infrangerea Germaniei, prabusirea imperiului Austro-Ungar si revolutia din Rusia. Pe plan national se realizeaza unitatea nationala si integrarea in ritmul european de modernizare. In literatura tendintelor umaniste democratice care domina in epoca li se opun forme de ideologie rasista: Fasciste, reactionare. De aceea viata literara cunoaste conflicte si polemici violente. In acest contest se impun personalitati ca Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, Mateiu Caragiale, Tudor Arghezi, Lucian Blaga, ion

Metode didactice utlizate în procesul de evaluare. Studiu de caz – Utilizarea metodei portofoliului

Metode didactice utlizate în procesul de evaluare. Studiu de caz – Utilizarea metodei portofoliului Rezumat Evaluarea alături de predare şi învăţare reprezintă o componenta esenţială a procesului de învăţământ deoarece furnizează informaţii despre calitatea şi funcţionalitatea acestuia. Conceptul de evaluare a evoluat de-a lungul timpului. La început se punea semnul egal între evaluare şi măsurare, apoi pedagogia prin obiective considera că evaluarea presupune stabilirea congruenţelor dintre rezultatele scolare ale elevilor şi obiectivele operationale prestabilite. În prezent, evaluarea presupune formularea de judecăţi de valoare despre procesul şi produsul învăţării de către elev. Metodele de evaluare indică calea prin care profesorul evaluează performanţele elevilor, identifică punctele tari şi slabe ale procesului didactic. Din punct de vedere istoric, metodele pot fi clasificate în metode tradiţionale (evaluarea orală, evaluarea scrisă şi evaluarea practică) şi m