Structurarea puterii. Scurt timp după constituirea Ţării "Româneşti şi Moldovei, regimul lor politic a evoluat spre formula monarhică în tiparele generale ale monarhiei feudale, cu trăsăturile proprii, determinate de specificul societăţii româneşti. Reunirea sub o conducere comună a multiplelor cnezate şi voievodate din aria românească extracarpatică, proces încheiat cu constituirea celor două state, a fost urmarea unui transfer de putere politică din partea cnezilor şi voievozilor locali în favoarea conducătorului ales, care a asumat titlul de mare voievod; titlul exprimă atât funcţia primordială, militară, a conducătorului cât şi întâietatea sa în raport cu ceilalţi voievozi care de altminteri au dispărut curând din societatea românească extracarpatică.
Integrarea Ţării Româneşti şi Moldovei în Commonwealth-ul bizantin, o dată cu înfiinţarea scaunelor metropolitane în dependenţă de Patriarhia din Constantinopol, a avut drept consecinţă nu numai consolidarea poziţiei marelui voievod, dar şi modificarea calitativă a puterii sale; uns de mitropolit, marele voievod adoptă, o dată cu coroana, semn al suveranităţii, şi titlul de domn (authentis în titulatura greacă), care a conservat în limba română semnificaţia de dominus atribuit împăraţilor romani din epoca târzie a imperiului, cea a dominatului. Prin ungere, domnii deveneau conducători politici „din mila lui Dumnezeu" (Dei gratia în latină, bojiiu milostiu din textele slave); afirmare de suveranitate atât externă, în raport cu puterile vecine, cât mai ales internă, faţă de toţi supuşii, inclusiv pătura stăpânilor de moşii din rândurile cărora proveneau. Şi mai eficient este afirmată această caracteristică a puterii domnului prin formula „de sine stăpânitor" (samoderjavnâi) sau în cea bizantină de „autocrator" adoptată de Alexandru cel Bun. Introducerea în titulatura domnilor înaintea numelui lor a cuvântului Io, prescurtare a lui Ioannes, „cel ales de Dumnezeu", afirmă răspicat sursa divină a puterii domneşti. Această calitate, domnii o dobândeau prin ceremonia religioasă a ungerii şi încoronării care le transfera harul divin şi confirma sprijinul divinităţii pentru puterea lor.
Cooperarea dintre puterea centrală şi biserică, una din realităţile majore ale sistemului politic al Ţării Româneşti şi Moldovei, încă din vremea constituirii statelor, a avut în această ceremonie de tradiţie bizantină expresia ei simbolică supremă.
Domnia era ereditară în familia domnitoare, regulă adoptată probabil o dată cu constituirea statelor şi a cărei aplicare a dat naştere dinastiilor celor două ţări, care şi-au prelungit rolul istoric până în vremea consolidării hegemoniei otomane în a doua jumătate a secolului XVI: descendenţa lui Basarab în Ţara Românească şi cea directă sau indirectă a lui Bogdan în Moldova, şi-au putut menţine, în ciuda grelelor vicisitudini ale timpurilor, funcţia conducătoare până când turcii au acţionat masiv asupra sistemului de guvernare al Principatelor Dunărene.
Principala afirmare a puterii centrale şi a tendinţei ei de a controla efectiv teritoriul ţării s-a manifestat, fireşte, în domeniul stăpânirii pământului, cea mai de seamă sursă de avuţie şi putere. în ambele principate, domnii stăpâneau, pe lângă domeniul propriu, întinse teritorii care ţineau de prerogativa domniei: teritoriul care nu se afla în mâinile stăpânilor de pământ laici şi ecleziastici, pământ pustiu, pe care îl puteau conceda cu titlu condiţionat slugilor (fidelilor) lor; teritoriul oraşelor în care puteau institui târguri şi iarmaroace, importantă sursă de venituri percepute prin taxe; întinderi mari de terenuri şi păduri rezervate în general pentru vâ-nătorile domneşti (branişti).
Una din manifestările cele mai evidente ale tendinţei de centralizare a puterii a fost afirmarea dreptului superior (dominium eminens) al domniei asupra întregului teritoriu al ţării, inclusiv asupra moşiilor patrimoniale ale boierilor, deţinute cu titlu ereditar, nu în virtutea unei danii domneşti. Tendinţa domniei de a atrage domeniul patrimonial1 (ocina, dedina) în sfera ei de acţiune, de a-şi impune dreptul de a confirma moşiile deţinute anterior cu titlu ereditar, aşadar de a asimila această stăpânire ancestrală cu cea derivată din donaţiile proprii, condiţionate de îndeplinirea unor obligaţii militare sau de altă natură — „dreaptă şi credincioasă slujbă" în terminologia documentelor — a constituit unul din aspectele majore ale centralizării puterii. Confirmarea de către domn a domeniului patrimonial însemna integrarea lui în sistemul de obligaţii vasalice. Dreptul pe care şi 1-a arogat domnia de a „retrage" domeniul (dreptul de retract), de a-1 confisca în cazurile de „infidelitate", hiclenie, în limba cronicilor şi a documentelor, după cum proceda cu pământurile dăruite cu titlu condiţionat, a constituit un pas însemnat în evoluţia puterii centrale, a identificării domniei cu suveranitatea pe plan intern. Pe acest teren avea de altminteri să se desfăşoare o îndelungată luptă între domnie şi boierime, marii boieri îndeosebi, care, în sens invers cu tendinţa domniei, se străduiau să integreze stăpânirile dăruite de domn cu titlu condiţionat în masa proprietăţilor ei patrimoniale şi să le elibereze astfel de caracterul originar condiţionat.
Instituirea unui control efectiv asupra teritoriului şi a societăţii presupunea formarea unui aparat de stat corespunzător acestui obiectiv. Format, ca şi întreaga societate românească, în aria civilizaţiei bizantino-slave, aparatul de stat dezvoltat de domnia centralizatoare a purtat amprenta sursei sale de inspiraţie. Apariţia în secolul XIV a dregătorilor cu îndatoriri specializate, chiar dacă nu riguros, răspunzând la diferite funcţii ale statului, e un indiciu al tendinţei de asumare efectivă de către domnie a controlului asupra teritoriului ţării.
Un pas însemnat a înregistrat politica de centralizare a puterii în urma apariţiei cancelariei domneşti, care întărea prin hrisoave stăpânirea pământului cu titlu ereditar. In ambele ţări în fruntea cancelariei s-a aflat marele logofăt. Primele acte păstrate au fost emise în a doua jumătate a secolului XIV de cancelariile lui Vladislav I (Vlaicu) în Ţara Românească şi de Petru I în Moldova.
Afirmarea şi consolidarea prerogativelor judecătoreşti ale domniei şi-au găsit expresia în instituţia marelui vornic ale cărui atribuţii judiciare acopereau o vastă arie de cauze civile şi penale. Domeniul foarte însemnat din punct de vedere social al litigiilor de stăpânire a pământului şi al hotărniciilor se afla în competenţa vornicului, ca şi alte numeroase cauze.
Unul din indiciile principale ale progresului centralizării şi ale afirmării suveranităţii domneşti a fost cuprinderea întregului teritoriu în sfera fiscalităţii statului. în virtutea funcţiei sale militare de comandant al armatei, domnul percepea birul, dare în general destinată acoperirii cheltuielilor de apărare sau răscumpărării păcii prin tributul impus de puterile străine. Consolidarea poziţiei domnilor de stăpâni supremi ai întregului teritoriu (dominium eminens) le-a îngăduit să impună generalizat prestaţiile în muncă şi dările în natură (dijme), cote din principalele produse ale agriculturii şi ramurilor anexe: oieritul, goştina (darea din porci), dijmăritul sau deseatina (darea din stupi), vinăriciul etc.
Gestiunea centrală a veniturilor domniei se afla sub autoritatea marelui vistier (sau protovistier), care prin însăşi însemnătatea funcţiei sale ocupa o poziţie cheie în conducerea statului. Veniturile rezultate din dijme alimentau cămara domnească, potrivit concepţiei predominant patrimoniale cu privire la stat (funcţia de mare cămăraş e atestată doar în secolul XVII).
Activitatea diplomatică, primirea solilor străini şi ceremonialul primirii lor se aflau în grija marelui postelnic, a marelui portar sau a marelui uşar. Atribuţii precumpănitor militare aveau marele spătar în Ţara Românească, hatmanul în Moldova.
Iniţial au precumpănit serviciile de curte, legate de persoana domnilor şi a familiilor lor. Principalii dregători ai curţi erau: marele paharnic, marele stolnic (în grija căruia se afla masa domnilor), marele comis (care îngrijea grajdurile domniei), marele clucer, marele sluger şi marele pitar (cu atribuţii legate de aprovizionarea cu alimente a curţii domneşti).Pe măsura extinderii puterii centrale s-a dezvoltat şi aparatul de stat prin numirea unor dregători subalterni ai marilor dregători (logofătul sau vistiernicul al doilea şi al treilea, logofeţei, vistiernicei etc). Dregătoriile centrale îşi aveau exponenţii în judeţe şi ţinuturi.
Dregătorii din aparatul central sau local nu erau salariaţi, retribuţia lor se făcea, în cazurile importante, prin concesii de pământ, acordate lor „pentru dreaptă şi credincioasă slujbă", sau pe seama contribuabililor, din adaosurile impuse la dările percepute de la aceştia.
Sfatul domnesc, organ central al guvernării, era alcătuit iniţial din marii stăpâni de domenii; cu timpul, pe măsura consolidării puterii centralizatoare a domnilor, raportul dintre cele două categorii s-a inversat în favoarea dregătorilor, exponenţi nu ai latifundiului ci ai puterii domneşti. Fireşte, în sfatul domnesc şi în general în dregătorii erau numiţi boieri, dregătoria fiind chiar un apanaj al clasei boiereşti. în ciuda permanentei tensiuni dintre domnie şi boierime, generată de divergenţele majore în problema structurării puterii, cooperarea dintre cele două realităţi constitutive ale statului a alcătuit temelia sistemului de guvernare a celor două ţări.
Progresele centralizării s-au manifestat şi în organizarea militară; pe lângă serviciul feudal al membrilor clasei privilegiate care alcătuiau oastea cea mică, domnia putea dispune în situaţii de maximă primejdie participarea la apărarea ţării a întregii populaţii apte de serviciul militar, oastea cea mare. Pe această bază s-a dezvoltat remarcabila capacitate de apărare manifestată atât de Ţara Românească cât şi de Moldova în secolele XIV şi XV, sprijinită pe efective de luptători numeroase faţă de situaţia lor demografică şi în raport cu efectivele altor ţări mai puternice.
Instituirea vămilor de hotar a marcat puternic afirmarea suveranităţii domniei în raport cu puterile vecine în planul raporturilor comerciale. Taxele percepute de domnii celor două ţări pe circulaţia mărfurilor, îndeosebi de-a lungul celor două mari drumuri ale comerţului internaţional care le străbăteau teritoriul, au fost o excepţională sursă de venituri pecuniare, care a sporit continuu resursele domniei şi i-au lărgit în acelaşi timp libertatea de acţiune în raport cu forţele politice interne concurente.
Principala manifestare a tendinţei boierimii de a contracara aspiraţiile autocrate ale puterii centrale a fost opoziţia desfăşurată faţă de încercarea domnilor de a-şi asigura singuri succesiunea, în ordinea firească a primo-geniturii, în linie masculină, pentru a ocoli astfel tradiţia alegerii marelui voievod. Potrivit acestei tradiţii, conducătorii ţării, în calitate de voievozi sau mari voievozi erau aleşi în marea adunare, care îi întrunea pe toţi stăpânii de pământ şi pe reprezentanţii clerului; alegerea era un mijloc de a menţine pe cei aleşi în dependenţă faţă de alegătorii lor, care foloseau prilejul pentru a le impune condiţii şi a le limita prerogativele.
Mari voievozi prin alegere şi domni (autocraţi) prin ungere, conducătorii celor două state au încercat să ocolească inconvenientele alegerii, prin asocierea la domnie în timpul vieţii a fiului lor cel mai în vârstă. Astfel a procedat Mircea cel Bătrân, care 1-a asociat la domnie pe fiul său Mihai, şi la fel au procedat unii domni ai Moldovei. Soluţie precară, care nu a reuşit să se impună; la capătul zilelor sale, Ştefan cel Mare, domn autoritar prin excelenţă, a fost silit să se scoale de pe patul de moarte şi să reprime în sânge opoziţia boierilor, care refuzau să-1 recunoască moştenitor al tronului pe fiul său Bogdan, indicat de el însuşi pentru a-i urma la domnie.
Politica domniei de a impune autoritatea ei supremă ansamblului teritoriului ţării, aşadar şi domeniului boieresc ereditar, şi de a înlătura pe această cale o sursă de putere autonomă rivală, a fost întâmpinată de o puternică rezistenţă din partea boierimii. în cele din urmă, principiul domeniului eminent s-a impus, dar efectele sale au fost limitate de imunită-ţile fiscale şi judiciare — scutiri de dări şi renunţarea la exercitarea unor atribuţii judecătoreşti ale domniei — acordate marilor stăpâni de pământ. O înfruntare similară de lungă durată a prilejuit şi efortul stăpânilor de domenii de a refuza domnului dreptul de a le retrage stăpânirea şi de a aduce stăpânirile lor în masa funciară controlată de domnie (nu numai în cazurile de hiclenie dar şi în cele de desherenţă).
Particularismele regionale şi locale au fost o altă stavilă în calea centralizării puterii. în cadrul Ţării Româneşti, Oltenia a păstrat un statut aparte, sub conducerea banilor Craiovei, cu atribuţii similare cu cele ale domniei, inclusiv dreptul de a condamna la moarte. în funcţie de evoluţia raportului de forţă între domnie şi particularismul regional, banii Craiovei erau principalii dregători ai domnilor sau expresia cea mai înaltă a autonomiei Olteniei. Din cadrul acestei puternice autonomii, care a culminat cu instituirea marii bănii a Craiovei, s-a manifestat cu succes în secolul XVI tendinţa principalei familii boiereşti a provinciei, cea a boierilor Craio-veşti, de a prelua conducerea întregii Ţări Româneşti.
Integrarea târzie a sudului ţării în complexul teritorial al Moldovei şi-a lăsat până târziu amprenta în organizarea administrativă a ţării, împărţită între „Ţara de sus" şi „Ţara de jos". Sudura încă imperfectă a celor două entităţi teritoriale explică desfacerea Moldovei în ţări cvasiautonome în vremea luptelor dinastice care s-au deslănţuit după moartea lui Alexandru cel Bun între urmaşii săi. Unele autonomii locale, care s-au sustras politicii centralizatoare a domniei, s-au conservat până târziu în Moldova, în Vran-cea şi în zona Câmpulungului Moldovenesc.
Tradiţiile locale, dreptul cutumiar (jus valachicum sau dreptul românesc) precumpăneau încă în raporturile sociale la nivel local, limitând considerabil aria de aplicare a justiţiei domneşti. Dreptul scris, codificările de origine bizantină, traduse în slavă (Sintagma lui Matei Vlastares) îşi fac timid apariţia abia în secolul XV şi tind să îşi lărgească acţiunea în secolul următor.
în Transilvania, vechea instituţie a voievodatului, convertită de cuceritori în organ al puterii centrale, simbolizează în continuare autonomia foarte largă a ţării faţă de regalitate. în secolele XIV şi XV, autonomia transilvană se consolidează, dar într-o formulă dominată de privilegiu şi de deţinătorii lui.
Sub autoritatea voievozilor Transilvaniei, care concentrau în mâinile lor atribuţii militare, judiciare şi administrative, se dezvoltă puterea grupurilor privilegiate şi instituţiile ei. Stăpână pe cea mai mare parte a domeniilor din comitatele transilvane, nobilimea a dat un conţinut nou organizării politice a acestora. Din instrument al regalităţii, născut din nevoia de administrare a imensului domeniu arpadian, comitatul a devenit o instituţie precumpănitor nobiliară. Numiţi de voievozi, comiţii aplicau deciziile care asigurau guvernarea centralizată; ei împărţeau însă puterea, îndeosebi cea judecătorească, cu reprezentanţii aleşi ai nobilimii locale, juzii.
Pe baza vechilor privilegii s-au dezvoltat în această vreme şi comunităţile secuilor şi saşilor. Secuii se aflau sub autoritatea supremă a unui comite (comes Siculorum) numit de rege. Teritoriul secuiesc era împărţit în scaune (sedes), unităţi judiciar-administrative în fruntea cărora se aflau un căpitan, cu atribuţii precumpănitor militare, şi un jude, cu atribuţii judecătoreşti. Tot mai mult în cursul acestei perioade puterea efectivă în cadrul scaunelor şi al ansamblului secuimii a trecut din mâinile obştei în cele ale fruntaşilor secuimii. Aceştia au devenit şi factorul de decizie în cadrul congregaţiilor locale sau generale ale secuimii.
Scaunele şi districtele saşilor din Transilvania erau conduse de doi juzi, unul numit de rege iar celălalt de obştea săsească (juzi regali şi juzi scăunali). Pe lângă atribuţii judiciare, cei doi juzi aveau funcţii administrative, fiscale şi militare. Şi în lumea săsească puterea de decizie în cadrul scaunelor a revenit tot mai mult unui grup privilegiat din lumea rurală şi apoi din patriciatul orăşenesc, pe măsura dezvoltării marilor centre urbane de la Sibiu, Braşov şi Bistriţa. Emancipate progresiv de sub autoritatea regală, organizaţiile teritoriale săseşti s-au constituit într-o universitate a saşilor(universitas saxonum) a cărei largă autonomie a fost confirmată la sfârşitul secolului XV.
Aşadar în secolul XIV, comitatele nobiliare şi organizaţiile teritoriale ale saşilor şi secuilor au evoluat spre autonomie în formule dominate de privilegiu şi privilegiaţi. Această tendinţă, care avea să triumfe în secolul XV, s-a reflectat larg în instituţia congregaţiilor generale ale provinciei. Convocate iniţial din iniţiativa voievozilor, pentru a dezbate diverse probleme, îndeosebi de ordin judiciar, congregaţiile generale au devenit tot mai mult în cursul secolului XV adunări de stări nobiliare, care reuneau pe reprezentanţii categoriilor privilegiate ale nobilimii, saşilor şi secuilor.
în vreme ce autonomiile celor trei „naţiuni" privilegiate s-au consolidat, străvechile autonomii autohtone, „ţările" româneşti, au fost supuse presiunii politicii regale, care tinde să le încadreze în propriile ei tipare de organizare. Masa populaţiei româneşti a fost lipsită de un cadru propriu de organizare politică înlăuntrul Transilvaniei; şi autonomiile judiciare româneşti, încă foarte puternice, tind a fi îngrădite de regalitate şi nobilime. Din secolul XIV, românii, adică păturile lor privilegiate, au fost excluşi ca atare din conducerea politică a Transilvaniei; în 1355, ei figurează ultima oară între participanţii la o congregaţie generală.
Scoţând în afara legii confesiunea ortodoxă, pentru a se pune de acord cu directivele papalităţii din Avignon, dar şi pentru a îngrădi relaţiile românilor din Transilvania cu cei din ţările de dincolo de Carpaţi, care se organizaseră în state de sine stătătoare, regalitatea ungară a împiedicat constituirea unei pături privilegiate româneşti în cadru naţional; nu au avut acces la privilegiu şi la titlu nobiliar decât acei dintre fruntaşii români care aderau la confesiunea catolică şi se integrau astfel în masa nobilimii eterogene.
în condiţiile create de această politică, un rol însemnat în sprijinirea formelor de viaţă româneşti din Transilvania a revenit protecţiei exercitate de Ţara Românească şi Moldova. Domnii celor două ţări au obţinut, în cadrul relaţiilor lor de colaborare cu Ungaria, un şir de feude în Transilvania: Făgăraşul şi Amlaşul, în cazul Ţării Româneşti, din a doua jumătate a secolului XIV, Ciceul şi Cetatea de Baltă, cu întinse domenii, în cazul Moldovei, din vremea lui Ştefan cel Mare; prin aceste feude, o parte măcar din teritoriul Transilvaniei s-a aflat sub administraţie românească. De importanţă şi mai mare încă a fost patronatul bisericesc al celor două ţări asupra românilor din Transilvania lipsiţi mult timp de o ierarhie bisericească superioară proprie.Centralizarea puterii şi reacţia nobiliară. La sfârşitul secolului XIV şi începutul secolului XV, Ţara Românească şi Moldova şi-au consolidat
Mai mult decât în trecut se afirmă acum caracterul autocratic al domniei; în evidentă relaţie cu Bizanţul şi sub influenţa ideologiei politice bizantine, Mircea adoptă, în urma acţiunilor sale militare, care l-au adus în stăpânirea Dobrogei, titlul de despot; la rândul său, Alexandru afirmă categoric autocraţia, după ce a restabilit, încă de la începutul domniei, relaţiile cu Patriarhia din Constantinopol. Trecând de la afirmarea teoretică la aplicarea practică a principiului autocraţiei, cei doi domni îşi asociază fiii la domnie, încercând astfel să instituie automatismul succesiunii şi să smulgă boierimii unul din mijloacele ei principale de presiune asupra puterii centrale. în acelaşi sens a acţionat consolidarea de către cei doi domni a organizării ecleziastice şi administrative a ţărilor lor şi dezvoltarea activităţii cancelariilor lor, care, din această vreme, încep să cuprindă o sferă mult mai largă a vieţii sociale decât în trecut.
Dezvoltarea economică a Ţării Româneşti şi Moldovei a primit un puternic impuls din partea celor doi domni. Legăturile comerciale ale celor două ţări cu Transilvania şi Polonia au fost reglementate prin marile privilegii vamale acordate de Mircea negustorilor din Braşov (1412) şi de Alexandru celor din Lvov (1408; nu se cunoaşte decât indirect privilegiul domnului Moldovei în favoarea braşovenilor). Mircea cel Bătrân a pus în exploatare minele de la Baia de Aramă.
Indiciul cel mai sigur al gradului înalt de dezvoltare a puterii domniei a fost remarcabila forţă militară a Ţării Româneşti şi Moldovei în această vreme şi excepţionala eficacitate a politicii lor externe. Sub Mircea cel Bătrân, Ţara Românească cunoaşte cea mai mare întindere teritorială; domnul nu numai şi-a consolidat stăpânirile din Transilvania, obţinute ca feude din partea regalităţii ungare, dar a cuprins şi Dobrogea sub autoritatea sa. Forţa militară a lui Alexandru cel Bun i-a permis domnului să împiedice imixtiunea puterilor străine, îndeosebi a Regatului Ungar, care, prin tratatul de la Lublau, încheiat între Sigismund de Luxemburg şi Vla-dislav Jagiello, preconizase împărţirea ţării între Ungaria şi Polonia (1412). Domnul Moldovei şi-a consolidat legătura cu Polonia prin sprijinul eficace pe care i 1-a acordat în două rânduri împotriva cavalerilor teutoni: la Griinwald. (1410) şi la Marienburg (1422).
Progresul puterii centrale a declanşat reacţia boierimii care a izbucnit puternic după dispariţia celor doi domni. Larg favorizată de amestecul puterilor străine — Ungaria, Polonia, Imperiul Otoman — în viaţa internă a Ţării Româneşti şi Moldovei, reacţia boierească s-a manifestat în chipul cel mai evident prin reafirmarea dreptului boierimii de a-i alege pe domni şi prin lupta între facţiunile boiereşti grupate în jurul diverşilor pretendenţi la domnie. în Moldova, unde statul era mai recent, luptele pentru domnie, prelungite timp de un sfert de secol (1432-1457), au vădit şi o puternică tendinţă de fărâmiţare teritorială, de împărţire a ţării între pretendenţi.
Noua orientare de politică externă a lui Alexandru cel Bun în ultimii ani ai domniei sale, când s-a asociat unei coaliţii antipolone, alături de Ungaria, Lituania şi Ordinul Teutonic, în scopul de a anexa Pocuţia, a dat un nou impuls rivalităţii polono-ungare pentru Moldova, a cărei politică internă s-a resimţit puternic de pe urma acestei evoluţii.
Lupta pentru domnie care a izbucnit între fiii mai vârstnici ai lui Alexandru cel Bun, Ilie şi Ştefan, a deschis o îndelungată vreme de instabilitate în Moldova în cursul căreia rivalităţile facţiunilor boiereşti şi ale pretendenţilor la domnie s-au împletit strâns cu intervenţiile Regatului Ungar şi ale celui polon care tindeau să-şi subordoneze ţara şi să îi controleze drumurile comerciale.
Echilibrul de forţe realizat pentru un timp între cei doi fraţi rivali s-a manifestat pe plan politic printr-o încercare de domnie asociată şi, în cele din urmă, prin diviziunea teritoriului între Moldova nordică, „Ţara de Sus", şi Moldova pontică, „Ţara de Jos", cu două reşedinţe diferite. înlăturarea lui Ilie în 1443 a adus ţara întreagă în orbita Poloniei; pentru a o readuce în sfera sa de influenţă, Ungaria a sprijinit un alt pretendent, Petru (1444). Dar, trei ani mai târziu, guvernatorul Transilvaniei, Iancu de Hunedoara, a fost silit să repete intervenţia în Moldova, impunându-1 din nou la conducerea ţării pe Petru, care i-a cedat Chilia unde s-a instalat o garnizoană ungară, garanţie a legăturii comerciale dintre Regatul Ungar şi Marea Neagră.
La rândul lor, polonii au încercat în 1450 să-şi restabilească cu ajutorul armelor suzeranitatea asupra Moldovei. Dar la Crasna, în 1450, Bogdan, domnul Moldovei (1449—1451) a înfrânt zdrobitor oastea polonă. în cele din urmă, polonii au găsit un vasal obedient în persoana lui Petru Aron (1451—1457, cu întreruperi), înscăunat în urma uciderii lui Bogdan.
Tendinţa dominantă a rămas totuşi cea a centralizării şi ea s-a impus în a doua jumătate a secolului XV, remarcabil reprezentată de două din cele mai proeminente personalităţi ale istoriei româneşti în evul mediu: Vlad Ţepeş, domnul Ţării Româneşti (1456-1462), cunoscut în izvoarele străine contemporane sub numele de Dracula, şi Ştefan cel Mare, domnul Moldovei (1457-1504). Efortul perseverent al celui din urmă, care şi-a putut urmări ţelul în cursul unei domnii îndelungate, a reuşit să îngrădească simţitor tendinţele politice ale marii boierimi.
Manifestările anarhice ale boierimii au fost viguros reprimate de ambii domni. Vlad Ţepeş, una din cele mai originale şi notorii personalităţi româneşti, s-a înscăunat cu ajutorul militar al lui Iancu de Hunedoara la conducerea Ţării Româneşti în primăvara anului 1456, după izgonirea lui Vladislav II, devenit adversar al guvernatorului Regatului Ungar. Domn autoritar, până la formele extreme ale represiunii pe scară largă, Vlad Ţepeş, poreclit astfel după mijlocul principal de tortură şi execuţie pe care îl folosea, ţeapă, a încercat cu mijloacele cele mai dure să-şi nimicească adversarii şi să stârpească viciile societăţii. înlăturarea hoţiei, asigurarea siguranţei drumurilor şi a mărfurilor, stimularea efortului, fie şi cu metode represive, instaurarea unei justiţii sumare dar situate deasupra privilegiului şi a rangului social, sunt câteva din manifestările unei politici de afirmare a puterii centrale, de asumare a unui control efectiv asupra societăţii. Severitatea sa excepţională, cruzimea chiar pe care a pus-o în slujba realizării idealului său politic, au impresionat pe toţi contemporanii şi se află la originea povestirilor despre faptele lui. Adunate şi puse în circuitul larg de saşii din Transilvania asupra cărora şi-a revărsat în repetate rânduri ostilitatea, aceste povestiri au ajuns pe diverse căi atât în Europa Occidentală, unde au format obiectul unor tipărituri speciale, cât şi în lumea rusă, unde au servit ca model de inspiraţie autocraţiei în curs de afirmare. Centrul principal de difuzare a acestor relatări atât în Apus cât şi în Răsărit a fost curtea de la Buda a lui Matias Corvin, alternativ aliat şi adversar al lui Vlad Ţepeş.
Guvernarea sa autoritară nu a fost decât o etapă pregătitoare a luptei deschise de Vlad Ţepeş împotriva turcilor a căror dominaţie a încercat să o înlăture în colaborare cu Matias Corvin.
Confruntat în câteva rânduri cu crize interne grave, provocate de încercarea unor facţiuni boiereşti de a-1 înlătura din domnie, cu cooperarea unor puteri străine, Ştefan cel Mare a reacţionat suprimându-i pe boierii răzvrătiţi. Cu tot atâta perseverenţă, domnul Moldovei i-a urmărit pe diverşii pretendenţi la tron, suprimându-i, unul după celălalt, până în ultimii ani de domnie (1469, decapitarea lui Petru Aron, sprijinit de Ungaria, 1486, executarea lui Hronoda, susţinut de Baiazid II, şi 1501, lichidarea la cererea sa a unui pretendent aflat în Polonia). Pentru a impune ca urmaş pe acela dintre fiii săi, Bogdan, pe care îl considera cel mai apt să-i conti-nuie opera, Ştefan a fost silit să reprime sângeros, în chiar ultimele zile ale vieţii, rezistenţa unei însemnate facţiuni boiereşti.
Şi în Transilvania eforturile de consolidare a puterii centrale au fost strâns legate de lupta împotriva expansiunii otomane. Tendinţe în această direcţie se constată şi în unele măsuri ale lui Sigismund de Luxemburg pentru lărgirea participării la oaste, dar ele aveau să cunoască dezvoltarea cea mai largă în politica lui Iancu de Hunedoara, de numele căruia sunt legate ultimele mari încercări de înlăturare a turcilor din Europa. Ridicat dintr-o familie de mici nobili români, din Haţeg, care, împreună cu cei din Banat, au furnizat contingente însemnate în luptele purtate de Regatul Ungar cu Imperiul Otoman, Iancu de Hunedoara a suit treptele cele mai înalte ale ierarhiei Regatului Ungar, ocupând funcţiile de ban de Severin (1438-1441), de voievod al Transilvaniei (1441-1446), de guvernator (1446-1453) şi de căpitan general al regatului (1453-1456). Cu activitatea militară a lui Iancu de Hunedoara, Transilvania s-a aflat pe primul plan al luptei cu puterea otomană în ascensiune, căreia i-a acordat prioritate de-a lungul întregii sale cariere.
Format în preajma lui Sigismund de Luxemburg, el a urmat, în condiţiile create de agravarea primejdiei otomane, liniile directoare ale politicii interne şi externe ale acestuia. în exerciţiul funcţiei sale de voievod şi de guvernator, el şi-a extins continuu imensul său domeniu pe care 1-a consolidat prin noi achiziţii personale sau prin donaţii regale. Situate în cea mai mare parte în Transilvania, stăpânirile de pământ, cetăţi şi oraşe ale lui Iancu de Hunedoara au sfârşit prin a depăşi prin întindere şi valoare domeniul regal. Pe această bază el şi-a putut constitui o întinsă reţea de vasali, familiares, formă specifică a vasalităţii în Regatul Ungar. Exploatarea cea mai riguroasă a veniturilor Voievodatului Transilvan, îndeosebi cele provnite din mine, vămi şi dări, i-a pus la îndemână însemnate sume de bani, care i-au permis, între altele, să întreţină un corp de mercenari care au jucat un rol însemnat în acţiunile sale militare. De asemenea, în spiritul politicii lui Sigismund de Luxemburg, Iancu a acordat noi privilegii oraşelor, din care a făcut una din temeliile puterii sale. Sprijinit pe aceste forţe, dintre care cea mai însemnată a fost mica nobilime, Iancu a înfruntat cu succes opoziţia marii nobilimi, ostilă politicii sale interne şi externe.Lupta antiotomană a lui Iancu s-a desfăşurat în cadrul efortului de a organiza o nouă cruciadă, efort pregătit de Unirea realizată în 1439 la Florenţa între Biserica Apuseană şi cea Răsăriteană, rezultat postum al politicii lui Sigismund de Luxemburg, care a urmărit constant să înlăture piedicile din calea unei acţiuni europene comune împotriva turcilor. Iancu s-a străduit cu fermitate, uneori chiar cu duritate, până la sfârşitul zilelor sale, să impună Unirea în masa populaţiei ortodoxe din Ungaria şi în primul rând în lumea cnezilor români din Haţeg şi Banat, reazem însemnat al acţiunii sale militare, pe care s-a străduit să-1 înalţe la funcţia de factor politic în Regatul Ungar. Şi în raporturile cu Ţara Românească şi Moldova pe care a urmărit constant, cu rezultate schimbătoare însă, să le asocieze luptei sale antiotomane, el a încercat să-şi impună politica cu privire la unirea bisericească.
Comentarii