Clisee internationale
Arca lui Noe
Semnificatiile expresiei Arca lui Noe: locul de salvare prin credinta; aglomerare de mare diversitate; refugiul vietii in timpul unui cataclism; loc al sperantei, al regasirii sufletesti; loc in care oamenii, semenii manifesta bunatate, generozitate, blandete, intelepciune; animale din toate speciile etc.
Dupa Biblie: Noe, datorita credintei sale, este vestit de catre Dumnezeu de potop si invatat cum sa-si construiasca arca din lemn de gofer (chiparos). Dupa sfatul lui Dumnezeu vor intra in arca: familia lui Noe, cate doua fapturi (un mascul si o femela) din toate speciile care traiesc pe pamant (pasari, vite, taratoare de pe pamant) ca sa le pastreze in viata.
Potopul a izbucnit in anul sase sute al vietii lui Noe si a durat patruzeci de zile. Pe pamant n-a mai ramas nimic. Arca s-a oprit pe muntele Ararat, unde porumbelul trimis de Noe ca sa vada daca apele scazusera de pe fata pamantului, s-a intors cu o ramura de maslin in cioc, semn ca pot iesi din arca pentru a popula din nou pamantul.
Biblioteca din Alexandria
Sugereaza motivul unei mandrii umane; se foloseste pentru aprecierea unei dotari exceptionale; capacitate de informare larga, exhaustiva. Se spune: „Parca ar fi Biblioteca din Alexandria”.
Orasul-minune Alexandria – construit de Alexandru cel Mare, dupa cucerirea Egiptului, pe litoralul Marii Mediterane.
Cuprindea: colectia de documente ale lui Aristotel; 400 000 de volume in anii domniei lui Ptolemeu II Philadelphul (283-246 i. Hr.) si 900 000 in anul 47 i. Hr. Cand Caesar vine in Egipt.
Marcus Antonius va alatura colectia Attalizilor din Pergam – peste 200 000 volume.
In anul 273 d. Hr.; la cucerirea orasului in razboiul purtat de imparatul Aurelian impotriva Zenobiei, regina Palmyrei, edificiul a cazut prada unui mare incendiu.
In anul 640 d. Hr. Orasul este ocupat de arabi si, dupa un alt incendiu devastator, Biblioteca este distrusa.
3. Calul troian
A fi „cal troian” inseamna a folosi o stratagema de infiltrare intr-un loc inaccesibil pentru a strica armonia, autoritatea, chiar linistea, creand susceptibilitati, lipsa de siguranta, dizarmonie.
De la calul urias de lemn, in care intrau 50 de luptatori, construit de vestitul mester Epeus la sfatul lui Ulysse (inspirat de zeita Atena). Agamemnon simuleaza plecarea flotei, dar lasa pe mal calul.
Cu toate ca preotul Laokoon ii avertizeaza de primejdia darului facut de greci, troienii sparg portile si aduc calul in cetate, considerandu-l un semn de renuntare al aheilor la cucerirea Troiei.
Noaptea, ostasii greci ascunsi in cal asediaza orasul, cetatea devenind ruina si amintiri. Scapa viteazul Eneas care va ajunge in Italia – stramosul romanilor.
4. Calcaiul lui Ahile
Loc vulnerabil, moment dificil intr-o situatie, loc ce pare accesibil unei forte adverse.
Zeita Tetis, mama lui Ahile, inzestrata cu darul premonitiei, a stiut ca fiul sau va fi un viteaz vestit ce-ti va lega numele de cucerirea cetatii Troia, dar nu stia ca acolo isi va pierde si viata. Vrand sa-l faca nemuritor, il unge cu ambrozie, il caleste in flacari, il scalda in raul din Infern, tinandu-l de calcaiul stang – loc devenit vulnerabil pentru a fi ucis. A fost omorat cu sageata din Paris.
5. Colosul din Rodos
Ideea de monumentalitate, de gigantism, in masura sa probeze capacitatea extraordinara a geniului uman. Expresia arata admiratie pentru ceva iesit din comun.
Statuia din Rodos, sculptata intre 292-280 i. Hr., este una dintre cele sapte minuni ale lumii antice.
Colosul reprezinta pe zeul Helios (Soarele).
In anul 227 i. Hr. Un puternic cutremur de pamant a distrus orasul si a prabusit Colosul. Cantarind aproximativ 300 tone, acesta nu a mai fost inaltat pe soclul sau.
Prin secolul X (sau VII) un calif a vandut unui negustor Colosul, care a fost transportat cu 900 camile spre un destin necunoscut.
6. Columna lui Traian
Semnifica trecerea in memoria pietrei, prin viziune artistica unica, al evenimentului fundamental al formarii poporului roman.
Folosirea in expresii a sintagmei Columna lui Traian presupune sensuri si rostiri academice, comparatii valorice.
A fost construita ca simbol al cuceririi Daciei de catre imparatul Traian.
Realizata ca un semn glorificator, Columna a fost ridicata de arhitectul roman de origine siriana Apolodor din Damasc, cel care a construit si podul de piatra de peste Dunare, la Drobeta, langa Turnu Severin (vestigiile se pot vedea si astazi).
Inalta de 29,78 m, asezata pe un fundament de 5,50 x 5,50 m, din marmura de Paros, avea in varf statuia imparatului Traian.
Coloana elicoidala in forma de melc (cochilis), cu scene in relief ce evoca conflictul intre daci si romani, se constituie, datorita dispunerii cronologice a acestor scene, intr-o adevarata cronica a evenimentelor.
Recunoscandu-i deosebita valoare, Traian a consimtit ca urna sa cu cenusa si a imparatesei Plotina sa fie asezata in acest loc.
Pe coloana sunt sculptate 124 episoade din razboaiele cu dacii, cu peste 2500 de figuri, dand impresia de epopee. Viziunea este cinematografica.
7. Juramantul lui Hippocrate
Semnifica ideea de respectare exemplara a unui juramant profesional sustinut de corectitudine, de spirit moral superior in favoarea omului.
Se foloseste indeosebi in lumea medicala.
Hippocrate din Cos a trait intre anii 460-370 i. Hr., facand ca medicina sa intre pe drumul exigentelor stiintifice.
Multe lucrari din monumentala Corpus Hippocraticum – aproape 70 de tratate, apartin discipolilor sai si chiar unor adversari.
Intre lucrari se afla si „Juramantul medicului”, juramant ce realizeaza a legatura stransa intre discipol si magistru, intre confrati, implicand o atitudine deosebita fata de bolnavi si boli.
Medicul este considerat „fauritor de viata”.
Zeul medicinei in mitologia greaca: Asclepios; Hygeia – zeita sanatatii; Panaceu (de la Panakeia), zeita insanatosirii – medicament despre care se credea odinioara ca vindeca orice boala.
8. Oul lui Columb
Semnifica raspunsul printr-o solutie simpla, care implica ingeniozitate dar care pare foarte la indemana tuturor.
Se foloseste in expresii: simplu ca oul lui Columb; ca si Columb cu oul; asemenea lui Columb cu oul sau etc.
Columb invita la o intrunire pe marii demnitari si nobili sa incerce sa fixeze un ou, asa incat acesta sa stea drept pe unul din varfuri. Numai Columb reuseste, prin ciocnirea usoara a oului la un capat.
9. Cutia Pandorei
Cutia Pandorei reprezinta darul perfid, primit cu naivitate, generator de mari suferinte, dar si prototipul seductiei feminine ce poate ascunde inefabilul sau primejdii neasteptate.
Expresia se foloseste in contexte in care se ofera exemple de antiteza intre tentatie si realitate, un fel de avertisment sau de meditatie umana: Ai grija, sa nu fie Cutia Pandorei!
In versiunea mitologiei grecesti, Pandora (cea daruita) este simbolul femeii primordiale a lumii.
Dupa zamislirea Pandorei de catre zei, Zeus i-a daruit o cutia de arama, cerandu-i s-o deschida dupa casatorie. Sfatuiti de Prometeu, care a intuit razbunarea lui Zeus, fiindca i se furase focul, barbatii se feresc de Pandora. O primeste Epimeteu, fratele lui Prometeu. Deschizand cutia – din ea zboara nenorocirile oamenilor: ura, minciuna, necazul, grija, cearta, durerea, suferinta, foamea, setea, invidia, bolile, moartea. In cutie a ramas numai speranta cu care omul trebuie sa infrunte, pana azi, toate nenorocirile.
10. De la Ana la Caiafa
Semnifica o amanare, o tergiversare premedita a unei rezolvari de mari importanta, amanare ce presupune de fapt un refuz.
Se foloseste in contexte ca: Sunt trimis de la Ana la Caiafa! sau: M-am saturat sa ma duc de la Ana la Caiafa – adica nu se rezolva nimic, niciodata.
Intamplarea relatata de biblie: Iisus, dupa ce este tradat s-a dus la Ana, socrul arhiereului Caiafa si fruntas al Sinedriului. Purtat apoi de la unul la altul i se pun intrebari, la care Iisus raspunde simplu si demn. Pentru a nu fi implicati in pedeapsa lui Iisus, acestia il predau procurorului Pilat din Pont.
Comentarii